حوزه بازرگانی و تجارت

توضیحات

حوزه تجارت و بازرگانی را می‌توان به فرآیندهای تبادل کالاها و خدمات، مبادلات مالی و مدیریت زنجیره تأمین در سطح داخلی و خارجی دانست. حوزه‌ای که علاوه بر تبادلات اقتصادی، به شکل‌دهی و تقویت روابط فرهنگی و اجتماعی میان افراد و کشورها نیز می‌پردازد. این حوزه به عنوان یکی از پایه‌های اساسی رشد اقتصادی در هر کشور محسوب می‌شود. بازرگانی و تجارت همواره به عنوان یکی از عوامل کلیدی در برقراری ارتباطات بین‌المللی میان کشورها عمل کرده و به تقویت روابط اقتصادی کمک می‌کند.

با گسترش فناوری‌های نوین و افزایش دسترسی به بازارهای جهانی، کسب‌وکارها می‌توانند به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و فرصت‌های جدیدی برای رشد و توسعه ایجاد کنند. این حوزه به عنوان یک پل ارتباطی میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نیز عمل کرده و به بهبود کیفیت زندگی مردم کمک می‌نماید.

فعالیت در حوزه تجارت و بازرگانی به دلیل تأثیر مستقیم آن بر رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی ضروری است. این حوزه می‌تواند به تأمین نیازهای جامعه و مردم کمک نموده و  ضمن ایجاد فرصت‌های شغلی و بهبود سطح زندگی مردم، به پیدایش یک اقتصاد پایدار و متوازن بیانجامد. همچنین، با توجه به تحولات جهانی، کشورها می‌بایست در این زمینه فعال باشند تا از فرصت‌های جدید بهره‌برداری کنند.

با توجه موقعیت جغرافیایی و حضور ایران در منطقه جنوب غرب آسیا و منابع طبیعی غنی آن، فعالیت و سرمایه‌گذاری در حوزه تجارت و بازرگانی می‌تواند به توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور و حتی کشورهای منطقه کمک شایانی نماید. قرارگیری جمهوری اسلامی ایران در معبر ارتباطی سه قاره آسیا، آفریقا و اروپا، جای‌گیری در کنار خلیج همیشه فارس به عنوان هارتلند انرژی فسیلی جهان، بهره‌گیری و دسترسی به بزرگ‌ترین دریاچه جهان و حضور در مسیر راه‌گذر جاده جدید ابریشم تنها چند مورد از شاخصه‌ها و ویژگی‌های ژئوپلتیک ایران است.

شایان ذکر است که با تقویت روابط تجاری و بازرگانی، می‌توان افزون بر دستاوردهایی چون ایجاد بازارهای جدید، کمک به افزایش دسترسی به کالاها و خدمات، تأمین نیازهای جامعه و حرکت به سوی توسعه اقتصادی، می‌توان با افزایش تعاملات فرهنگی و اجتماعی میان کشورمان با کشورهای منطقه و جهان، در زمینه‌های مختلف قدم‌هایی تعیین کننده در مسیر شکل‌گیری همکاری‌های مشترک با آن کشورها برداشت.