مرکز جامع بازرگانی

توضیحات طرح

مرکز جامع تجاری و بازرگانی نگین، که در محدوده شهرستان بندرترکمن واقع شده است، یکی از پروژه‌های در حال ساخت مجموعه، و جزو اولین پروژه‌های منطقه ویژه گردشگری شوان به شمار می‌آید. این مجموعه که به عنوان مرکز و پارک تجارت و بازرگانی شرکت‌های دانش‌بنیان و مجموعه‌های تولیدی نیز شناخته می‌شود، قصد دارد تا یک بازار دائمی و یک مرکز تبادل دانش و فناوری میان شرکت‌ها و مجموعه‌های تولیدی و دانش‌بنیان با یکدیگر و مصرف‌کنندگان را فراهم آورد. این بازار نیز به گونه‌ای طراحی شده تا با نگاهی ویژه بر اولویت‌ها، مصالح و نیازهای بنیادی کشور در امر تولید، نمایشگاه و فروشگاهی بین‌المللی و دائمی برای شرکت‌های تولیدی طرف قرارداد خود به ارمغان آورد. به علاوه، مرکز نگین با تسهیل در مبادلات بازرگانی و تجاری تولیدکنندگان، موجب مشارکت بیش‌تر سرمایه‌گذاران، شتاب‌دهنده‌ها و حتی مردم در امر تولید شده و یک پل ارتباطی مستقیم و ثابت میان مردم با آن‌ها ایجاد خواهد نمود.

مرکز تجاری و بازرگانی نگین تاکنون پیشرفت بیش از ۷۰ درصدی در مراحل ساخت خود داشته است.

همکاران طرح

  • منطقه آزاد تجاری-صنعتی اینچه‌برون
  • منطقه آزاد تجاری-صنعتی مازندران
  • دانشگاه علم و فناوری
  • شرکت بین‌المللی آبادگان گلستان
  • شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه بین‌المللی هیرکانیا آسیا
  • شرکت عمران و توسعه سرزمین سبز صحرا
  • شرکت آرمان پدیده آروند
  • شرکت مدیران سرزمین پارس

اهداف طرح

  • نقش‌آفرینی بیش‌تر در تبادلات و ترانزیت بین‌المللی کشورهای منطقه و فراتر از آن
  • حضور مؤثرتر ایران در مسیر راه جدید ابریشم
  • بهره‌برداری کامل از راه‌گذر (کریدور) شمال-جنوب (روسیه به آب‌های آزاد) و حضور پررنگ‌تر در این مسیر
  • بهره‌گیری بهینه از گستره مناسب راه‌های ارتباطی درون کشور در جهت ایجاد درآمدهای بین‌المللی
  • تسهیل دسترسی صادراتی به کشورهای حوزه دریای کاسپین، کشورهای آسیای میانه و بیش‌تر از آن
  • ایجاد یک مسیر حوزه پدافند غیرعامل با کشورهای منطقه

برخی از قابلیت‌ها و ویژگی‌های طرح

  • شناسایی و رفع بیش‌تر چالش‌های تولید و عرضه‌ی محصولات تولیدی به بازار
  • احداث پروژه اسکله تجاری آبادگان گلستان در راستای بهبود بستر ارتباطی و حمل و نقل مرکز
  • ایجاد چرخه جامع مدیریت دانش در امر تولید با تکیه بر مجموعه‌های دانش‌بنیان و فناوری روز
  • آگاهی کامل‌تر مراجع و نهادهای ذی‌ربط از دغدغه‌های حوزه‌ی تولید به واسطه ارتباط با تولیدکنندگان
  • رفع بسیاری از مشکلات و دغدغه‌های تولیدکنندگان و بهره‌مندی از هم‌اندیشی، تفکرات و دانش عامه
  • ترویج و مشارکت و علاقه بیش‌تر مردم به امر تولید، مراکز دانش‌بنیان و تولید علم